کد خبر: 1230623
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
استاندار مرکزی: آیت‌الله رئیسی «هپکو» را از خاک ذلت بلند کرد
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: «رئیس‌جمهور فقید ایران» پایه‌گذار نهضت احیای واحد‌های اقتصادی نیمه‌فعال و راکد بود. احیای این واحد‌های اقتصادی وعده‌ای بود که «شهید خدمت» برای تحقق آن کوتاه نیامد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی طی دو سال ریاست در قوه قضائیه در زمینه احیای واحد‌های تولیدی و مقابله با موانع و مفاسدی که قصد به‌تعطیلی‌کشاندن کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی را داشتند، با جدیت و پیگیرانه ورود داشت که در این راستا، بیش از ۲‌هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا شد و رونق گرفت. این نهضت با قدرت بیشتر در دولت سیزدهم ادامه یافت، به طوری که در سه سال خدمت ایشان در دولت مردمی حدود ۸‌هزارو ۷۷۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشت و ۷۲۰واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور قرار دارند. احیای کارخانه تعطیل‌شده هپکو در سال ۱۳۹۹ در زمان ریاست «رئیسی» در قوه قضائیه نمونه بارزی از اهتمام رئیس‌جمهور شهید در این نهضت است. 
 
یکی از وعده‌ها و شعار‌های اقتصادی «شهید جمهور» در دولت سیزدهم، «نهضت احیای واحد‌های اقتصای نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد» بود که از همان آغاز دولت، از سوی رئیس‌جمهوری فقید شروع به کار کرد و مسئولیت آن بر عهده نماینده معاون اول رئیس‌جمهوری قرار دارد. این نهضت از زمان ریاست ایشان در قوه قضائیه آغاز شده بود؛ در دو سال خدمت در قوه قضائیه بیش از ۲‌هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا شدند و رونق گرفتند که از این میزان، بالغ بر هزارودوواحد تولیدی در سال۱۳۹۹ و بالغ بر ۹۹۰واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در سال۱۳۹۸ با اقدامات حمایتی دستگاه قضا به مدار تولید بازگشتند، در نتیجه ورود دستگاه قضایی به مقوله رفع موانع تولید، اشتغال بیش از ۱۰۰‌هزار نفر حفظ و از بیکاری آن‌ها جلوگیری شد. همین آمار گواهی بر اقدامات جهادگونه دستگاه قضا در امر رونق تولید و اشتغال در سال‌های تصدی آیت‌الله رئیسی بر منصب ریاست قوه قضائیه است. 
یکی از مهم‌ترین اقدامات رئیس دستگاه قضا در آن دوران، تعیین‌تکلیف واحد‌های اقتصادی در تملک بانک‌ها بود. در همان دوران تعطیلی کارخانه هپکو و اعتراضات پی‌درپی کارگران این کارخانه موضوعی بود که باعث ورود رئیس دستگاه به ماجرا شد و پس از پیگیری‌های فراوان سرانجام در اوایل دولت سیزدهم این کارخانه ساماندهی شد و کارگران بر سر کارشان بازگشتند. در این خصوص استاندار مرکزی می‌گوید: «آیت‌الله رئیسی «هپکو» را از خاک ذلت بلند کرد.» فرزاد مخلص‌الائمه می‌افزاید: «آیت‌الله رئیسی هم در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه و هم ریاست جمهوری بدون استثنا همواره در بین مسائل استان، مسئله هپکو را به عنوان فصل مشترک پیگیری‌های خود دنبال می‌کردند. در این مدت بیش از ۲۵ساله، آیت‌الله رئیسی در مسئولیت سازمان بازرسی کشور، دادستانی و معاونت اول قوه قضائیه همواره از استان مرکزی و احوال هپکو جویا بودند، به خصوص در سنوات اخیر که هپکو شرایط تلخی پیدا کرد و شرکتی که در اوج موفقیت بود با غفلت و خیانت به خاک ذلت نشست.»
وی تأکید می‌کند: «هپکویی‌ها خود را مدیون آیت‌الله رئیسی می‌دانند و اگر ورود قاطع ایشان نبود، قطعاً نامی از هپکو باقی نمی‌ماند، اما امروز شاهد هستیم که کارگران شریف و پرتلاش هپکو قدردان رئیس‌جمهور شهید هستند و البته روح بلند ایشان حتماً ناظر بر فعالیت‌های ماست.»
 وعده‌ای که «شهید جمهور» برای تحقق آن کوتاه نیامد
هدف از راه‌اندازی این نهضت، احیای واحد‌های اقتصادی بود تا به این وسیله بتوان آثار تحریم‌های اقتصادی را کمرنگ و حتی خنثی کرد تا با توجه ویژه به بخش خصوصی، اقتصاد مردمی تقویت شود. به همین منظور دولت سیزدهم، احیا، نوسازی و فعال‌سازی واحد‌های اقتصادی غیرفعال و نیمه‌فعال را مورد توجه قرار داد. 
برای تمرکز بر احیای این واحد‌های اقتصادی، مشارکت شورا‌های عالی، ستادها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و همچنین نهاد‌های عمومی مورد نیاز است که هماهنگی این نهاد‌ها در قالب نهضت احیا که از دی‌ماه۱۴۰۰ شروع به کار کرد، انجام گرفته و تاکنون ۸‌هزارو۷۷۰واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال در دولت سیزدهم احیا شده است. ۷۲۰واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور قرار دارند. برخی از واحد‌های تولیدی راکد، واحد‌های در تملک بانک‌ها هستند. نهضت احیا تاکنون هزارو ۵۰۰ واحد صنعتی راکد تحت تملک بانک‌ها را شناسایی کرده و به دنبال آن است با استفاده از تجربه موفق بانک‌ها در احیا، از طریق مولدسازی به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند. 
آخرین جشن احیای واحد‌های تولیدی با حضور رئیس‌جمهور فقید، چند روز پیش (پنج‌شنبه ۲۷اردیبهشت) و در دومین سفر استانی با مازندران برگزار شد. شهید رئیسی در مراسم جشن احیای ۳۹۵واحد تولیدی و صنعتی این استان که به طور میانگین بیش از هفت سال تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند، حضور یافت. با بازگشت این تعداد واحد‌های احیاشده به چرخه تولید در استان مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی، سرمایه‌ای بیش از ۱۵۹‌هزارو۵۴۲‌هزار میلیارد ریال احیا و برای بیش از ۹‌هزارو۵۶۴ نفر اشتغال ایجاد شده است. از دیگر واحد‌های تولیدی که در این سفر با حضور شهید رئیسی به چرخه تولیدی بازگشت، کارخانه تازه‌احیاشده «صنایع چوب و کاغذ مازندران» است. رئیس‌جمهور فقید در این سفر از بخش‌هایی از این کارخانه بازدید کرد. میزان تولید کاغذ تحریر در این کارخانه از ۴ هزارو۷۰۰تن به بیش از ۱۲۰‌هزار تن رسیده است. با احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع کاغذ در ایران در حال حاضر هزارو۲۴۱نفر در این کارخانه مشغول کار شده‌اند. این کارخانه در سال‌های گذشته پس از توقف فعالیت برای واگذاری ۴۸۰میلیاردتومان قیمت‌گذاری شده بود که با تلاش و همت دولت مردمی و احیای این کارخانه، اکنون ارزش آن به بیش از ۱۱‌هزارمیلیارد تومان رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار